Terug naar toen: vuilnis

Vol belangstelling volgen we diverse actualiteitenrubrieken en laten we onze oren hangen naar deskundigen, die hebben er immers voor doorgeleerd, over hoe het gaat met Nederland en de Nederlanders.

Het inflatiepeil, de rentestand, het begrotingstekort, het saldo op de handelsbalans, het mogelijk desastreus geachte vertrek van een multinational uit Nederland, de braindrain enzovoorts. En dan zijn er nog de talloze nieuwsduiders, zelfbenoemde experts, analisten en columnisten die ook nog van alles vinden.

Maar heeft iemand ooit een vuilnisophaler bevraagd? De mannen – ja mannen – die dag in dag uit in de weer zijn met het ophalen en verwerken van alles wat ons niet meer dient. Afval en hoe we er mee omgaan zegt veel, heel veel, over ons en over het tijdsgewricht waarin we verkeren. En de vuilnisophaler ziet het elke dag.

Vroeger bestond afval niet of nauwelijks. Na de Tweede Wereldoorlog, nam de welvaart razendsnel toe. Het voorheen zo spaarzame en zuinige Nederland verandert dan in een consumptiemaatschappij. Schoenen en kleding worden niet meer eindeloos versteld en tot op de draad afgedragen.

Door de komst van de koelkast en diepvries slaan we meer etenswaar in dan we kunnen verorberen. En sinds alle verpakkingen zijn voorzien van een houdbaarheidsdatum verdwijnen plakjes boterhamworst en spruitjes vaak onnodig in de afvalbak. Het defecte koffiezetapparaat gaat niet meer naar de handige buurman of oom ter reparatie, maar wordt vervangen door een nieuwe.

Deze mannen van de dienst Gemeentereiniging, gekiekt begin jaren zeventig tijdens hun lunchpauze door Noud Swinkels, zouden ons eindeloos en in vele kleuren en geuren verhalen kunnen vertellen over ons afval. Hopelijk gebeurt dat nog eens.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Het Beugelsplein
Helmond, Binnen Parallelweg 14. De villa van de familie Van der Weyden. Fotograaf Foto-atelier Prinses.
Naam Maarheeze
Ondanks een intensieve reclamecampagne waarin jonge dynamische mensen figureerden bleef het tobben met het imago van de DAF personenwagen.
images/hourglass.png

ZOEKEN...