De kortste samenvatting van het werk van het RHCe is: Raadpleegbaar stellen van informatie. Het RHCe doet dit voor de uiteindelijke belanghebber, de burger. Die wenst/eist dat de overheid dit goed geregeld heeft.

Gemeenten bepalen in welke vorm (analoog of digitaal), en met welke openbaarheid (openbaar of beperkt openbaar) zij informatie overbrengen naar het RHCe. Met inachtneming daarvan stelt het RHCe, zodra na de overbrenging het RHCe voor het beheer verantwoordelijk is, de informatie zoveel mogelijk openbaar raadpleegbaar. Bijvoorbeeld door de burger de mogelijkheid te bieden dat zij/hij altijd, waar dan ook 24/7 informatie kan raadplegen via internet. Digitale informatie is dan raadpleegbaar via de website, analoge informatie via scannen-op-verzoek (de informatie wordt via e-mail verzonden). Dat geldt ook als er vanwege wettelijke bepalingen openbaarheidsbeperkingen zijn op de informatie. Het proces wordt zo ingericht dat slechts dat wat openbaar is, te raadplegen is. Als er een wens is om ook beperkt openbare informatie te raadplegen zijn er weer andere mogelijkheden. Naast raadplegen via e-mailbericht of internet blijft natuurlijk de mogelijkheid bestaan om in de bezoekersruimte informatie analoog of digitaal te raadplegen.
Er komen dus meer raadpleegmogelijkheden voor burgers..

Daarnaast zal vanaf 2023 op de volgende aspecten accent worden gelegd:

  • Overgang van reactief traditioneel naar proactief vernieuwend;
  • Verdere digitalisering van gemeentelijke en publieke dienstverlening;
  • Accentverschuiving van toezicht (terugkijkend) naar pro-actief adviserend;
  • Bevorderen (digitale) samenwerking tussen archiefdiensten in Brabant;
  • Openstellen van bronmateriaal (resources);
  • Implementeren innovaties in de koppeling tussen ICT en informatiebeheer
  • in de regio;
  • Scharnierfunctie tussen privacy-eisen enerzijds en openbaarheidseisen anderzijds;
  • Benutten kansen voor een centrale Records Management Application-functie.